wtorek, 13 stycznia 2009

REWOLUCJE NIE DLA KRETYNÓW


The Krasnals: Obiekt 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 "REWOLUCJE NIE DLA KRETYNÓW". 2008. Performance / Video art / DVD. Całość 12:32

Uczestnicy Rewolucji

OBIEKT 1
Lat – 26
płeć – męska
charakterystyka - egzemplarz silny, dobrze zbudowany, trochę za krótkie nogi, pełne uzębienie, dwie plomby.
temperament – choleryk, ekstrawertyk, lubi wszystkie dania c chili, wykazuje zdecydowane skłonności agresywne.


OBIEKT 2
Lat – 21
płeć – żeńska
charakterystyka – zdrowy okaz, malutkie ale jędrne cycuszki, uda stabilne jak kolumny doryckie, wyjątkowo wygimnastykowana.
temperament – typ wesoły i beztroski, ale uparty i przekonany o własnej racji. Bardzo rozbudowane ego.


OBIEKT 3
Lat – 24
płeć – męska
charakterystyka – budowa krępa, łysy, reszta mocno owłosiona, krótkowzroczny, profesjonalny zapaśnik, stany psychotyczne wywołane doznanym urazem w bójce
temperament – zamknięty w sobie, małomówny, trochę dziki


OBIEKT 4
Lat – 30
płeć – męska
charakterystyka – długie nogi, głębokie spojrzenie, piękne soczyste wargi, Emo girl
temperament – typ modliszki, natura myśliciela, melancholiczka, budzi respekt, nikt z nią nie zadziera

OBIEKT 5, OBIEKT 6, OBIEKT 7, OBIEKT 8, OBIEKT 9, OBIEKT 10

poniedziałek, 12 stycznia 2009

17.10.2008 / „Wybuch rewolucji październikowej”


The Krasnals: Obiekt 2, Obiekt 3 "Aurora / Wybuch Rewolucji Październikowej" 2008. Olej na płótnie. 130 x 180 cm

Podstawowe zewnętrzne impulsy, bodźce do ruszenia:
Temat: „Rewolucja, kontestacja, 1968”.

- Arteon – uszykowaliśmy 2 obrazy plus tekst zainspirowany rokiem 68, ogólnie o potrzebie rewolucji. Był to pretekst do zagłębienia się w rok 68, w różnice między paryskim majem, polskim marcem i praską wiosną.
- zaczynamy studiować Lacana według Zizka.
- Decyzja o wejściu w temat rewolucji 68


Whielki Krasnal "Marzec 1968 - Polska/1". 2008. Olej na płótnie. 80 x 120 cm
Whielki Krasnal "Marzec 1968 - Polska/2". 2008. Olej na płótnie. 80 x 120 cm

18.10.2008 / Organizacja sztabu generalnego

Whielki Krasnal, przykładny whielki kapitalista (nowobogacki ekscentryk; za wszystko płacą jego obrzydliwie bogaci rodzice, którzy i tak mają sztukę w d….), dobrze znający zasady produkcji, popytu i podaży, podejmuje decyzję zainwestowania swojego kapitału w surowce do produkcji na szerszą skalę. Zgodnie z tymi zasadami, kupuje materiały bezpośrednio od producenta z Chin (zadowalająca jakość, bardzo niska cena – doskonały materiał wyjściowy: krosna, płótna, pędzle, farby olejne, farby akrylowe, terpentyna, sykatywa, werniks, fiksatywa, itp.). Inwestuje w wynajem pomieszczenia na obrzeżach miasta (magazyn blaszak), które przerabiamy na nasz czołg: duże pomieszczenie, węzeł sanitarny (kibel i zlew), odpowiednia temperatura do pracy w warunkach jesiennych ( maksimum 2 swetry na obiekt wystarczą). Są też komputer, podręczniki z instrukcjami Lacana, Zizka, Marksa, Freuda, Witkacego, Mickiewicza, Bakhtina, Gombrowicza, Dostojewskiego, Bułhakowa, Junga, sterty komiksów i pornoli.
Więc surowce są, siła robocza jest, miejsce produkcji gotowe.
- Zebranie w hali produkcyjnej, decyzja o podjęciu eksperymentu produkcji.
„Nie powinniśmy zapominać, że do treści aktu komunikacji należy również sam Akt, ponieważ znaczenie każdego takiego aktu polega też na refleksyjnym uznaniu go za akt komunikacji” (S. Zizek „Lacan” s. 35)

- całościowy koszt inwestycji podstawowej wynosi 26 752,63 PLN

19.10.2008 / Pierwszy bohater

W zakładzie koncentruje się kolektyw The Krasnals w składzie: Obiekt 1, Obiekt 2, Obiekt 3, Obiekt 4, Obiekt 5 (siła robocza, tworzywo, materiał eksperymentalny). Od dziś praktycznie spajamy się z tym miejscem, nie wychodzimy, jeśli nie ma nagłej potrzeby, jedzenie dostarcza nam pracownik pobliskiego spożywczego i bistro wietnamskiego. Organizujemy miejsca noclegowe (kartony na spód, maty, śpiwory).
- Nie wiemy jeszcze jak podejść do rewolucji, co wyciągnąć z 1968. Rzucamy pierwsze skojarzenia, idee.
- Pierwsza inspiracja – publicystyczne zdjęcia jak do obrazów do Arteonu „Uwolnić aresztowanych”, „Żądamy prawdy”, dodajemy Michnika z policjantami jako polskiego bohatera marcowego.


The Krasnals: Obiekt 1 "Marzec 1968 / Adam Michnik / Whielcy Polacy". 2008. Olej na płótnie. 50 x 73 cm

- Wizualizujemy różnice między wschodnim i zachodnim 68. Obraz się klaruje na szary, bezwzględny wschodni oraz na fluorescencyjny zachodni w kolorach LSD. Wpadamy na pomysł pojazdów rewolucyjnych – czołgi i busy.

20.10.2008 / Narzędzia rewolucji

Obiekt 3 ściąga z czeskiego portalu serię zdjęć z czołgami, Obiekt 2 gromadzi kolorowe busy. Obiekt 3 i Obiekt 1 zaczynają malować czołgi, Obiekt 2 busy. Obiekt 4 czyta na głos Zizka o Lacanie. Powstają pierwsze pojazdy, narzędzia rewolucji, są ilustracjami tych obiektów. Jednego busa malujemy wspólnie.


The Krasnals: Obiekt 1 "Czołg". 2008. Olej na płótnie. 80 x 100 cm
The Krasnals: Obiekt 1 "Wymarsz strzelców". 2008. Olej na płótnie. 110 x 140 cm


The Krasnals: Obiekt 2 "Love". 2008. Olej na płótnie. 20 x 30 cm
The Krasnals: Obiekt 2 "Peace". 2008. Olej na płótnie. 20 x 30 cm
The Krasnals: Obiekt 1,2,3,4 "Próba kwasu w elektrycznej oranżadzie". 2008. Olej na płótnie. 80 x 120 cm

21.10.2008 / Dzień dobry


The Krasnals: Obiekt 1 "Dzień dobry! / Underground". 2008. Olej na płótnie. 70 x 100 cm

Wpadł do nas Marko - fałszywy doktor z psychiatryka z „Underground” Emira Kusturicy.

Jedziemy dalej z czołgami i busami. Czołgi zaczynają dominować. Przechodzą transformację w ekspresyjne, dynamiczne twory. Pojawia się symbol rewolucjonisty w relacji z czołgiem. Wpadamy w obsesję czołgów, zmieniają się w fantazmatyczne twory.


The Krasnals: Obiekt 1 "Nie Richter". 2008. Olej na płótnie. 46 x 55 cm
The Krasnals: Obiekt 3 "Nie Turner". 2008. Olej na płótnie. 46 x 55 cm


The Krasnals: Obiekt 1 "Rozstrzelanie powstańca". 2008. Olej na płótnie. 50 x 74 cm
The Krasnals: Obiekt 3 "Dzieci Rewolucji". 2008. Ołówek na płótnie. 46 x 55 cm


Obiekt 4 czyta o najgłębszej solidarności marksizmu i psychoanalizy. Słuchamy o fantazjach, o wiedzy, o której nie wiemy że wiemy, itd. Obiekt 3 nigdy wcześniej nie słyszał o filozofii, wychował się w górach, ale jednocześnie żyje w świecie komiksów. Motyw czołgów, psychoanaliza Lacana oraz komiksy owocują pierwszymi szkicami monstrualnych niemowlaków w sytuacji wojny, niemal surrealistycznymi kompozycjami dzieci i czołgów. Oto jak naturalnie pojawiają się perwersyjne wizje okropności wojny.












Sprawy wielkiej wagi należy traktować lekko (słyszeliśmy to w filmie o samuraju ‘Ghost Dog’)

Dyskutujemy o fantazjach dotykających wojny (Realnego), o pragnieniach, które spełniane powodują katastrofę – materialną czy symboliczną.
„Najgroźniejsza jest właśnie ‘nieznana wiedza’, wyparte przesądy i założenia, do których nie jesteśmy w stanie przyznać się przed samymi sobą, ale które determinują nasze czyny i uczucia” (Zizek „Lacan” s. 68)
„Nie jestem w stanie w pełni przyjąć (w sensie integracji z porządkiem symbolicznym) fantazmatycznego jądra mojego bytu: jeśli podejdę zbyt blisko, wydarzy się coś, co Lacan nazywa aphanisis (samowymazaniem) podmiotu: podmiot straci swoją spójność symboliczną, rozpadnie się. I być może wymuszona rywalizacja w rzeczywistości społecznej fantazmatycznego jądra mojego bytu jest najgorszym i najbardziej upokarzającym rodzajem przemocy” (Zizek „Lacan” s.71)
„We współczesnej sztuce często spotykamy brutalne próby „powrotu do realności”, przypomnienia widzowi, że żyje w fikcji, obudzenia go ze słodkich snów”