The Krasnals: Obiekt 1 "Niech żyje bal! / Walka na miękkie chuje / Karl Marx / z cyklu ‘Cyrk na kółkach’ oraz ‘Whielcy Polacy’". 2008. Olej na płótnie. 60 x 90 cm
Transgresja spostrzeżeń o trzech toaletach
(Zizek „Lacan”. 30):
„Uzupełniając analizę Levi-Straussa, można pokusić się o twierdzenie, że gówno również może służyć za „strawę duchową”: trzy podstawowe typy toalet używanych na Zachodzie tworzą swego rodzaju wydalniczy kontrapunkt do Levi-Straussowskiego trójkąta kulinarnego. W tradycyjnej niemieckiej toalecie dziura, w której po spuszczeniu wody znika nasze gówno, jest wysunięta do przodu. Dzięki temu gówno przed spuszczeniem można powąchać i zbadać, czy nie sygnalizuje jakiejś choroby. W typowej francuskiej toalecie dziura znajduje się daleko z tyłu, zatem gówno znika tak szybko, jak to możliwe. Wreszcie amerykańskie toalety stanowią swego rodzaju syntezę, zapośredniczenie między tymi dwoma biegunami – toaleta jest wypełniona wodą, zatem gówno w niej pływa, jest widzialne, ale nie da się go zbadać.(…) niemieckość wyraża refleksyjną dokładność, francuskość – rewolucyjny pośpiech, zaś angielskość – umiarkowany utylitarny pragmatyzm. Przekładając to na stanowiska polityczne, otrzymamy niemiecki konserwatyzm, francuski rewolucyjny radykalizm i angielski liberalizm. Z kolei w kategoriach przewagi jednej ze sfer życia społecznego niemieckość znajduje wyraz w metafizyce i poezji, francuskość w polityce, a angielskość w ekonomii. Odniesienie do typów toalet pozwala nam dostrzec tę samą trójcę w najintymniejszej sferze związanej z wydalaniem: dwuznaczna fascynacja; pospieszne dążenie do pozbycia się nieprzyjemnego balastu tak szybko, jak to możliwe; podejście pragmatyczne traktujące ekskrementy jako zwyczajny obiekt, którym trzeba się odpowiednio zająć. Łatwo zatem w uczonej dyskusji przy okrągłym stole stwierdzić, że żyjemy dziś w świecie postideologicznym – jednak w momencie, kiedy po ożywionej dyskusji uczestnicy ruszają do toalety, wpadają w ideologię po same uszy.”

(Zizek „Lacan”. 30):
„Uzupełniając analizę Levi-Straussa, można pokusić się o twierdzenie, że gówno również może służyć za „strawę duchową”: trzy podstawowe typy toalet używanych na Zachodzie tworzą swego rodzaju wydalniczy kontrapunkt do Levi-Straussowskiego trójkąta kulinarnego. W tradycyjnej niemieckiej toalecie dziura, w której po spuszczeniu wody znika nasze gówno, jest wysunięta do przodu. Dzięki temu gówno przed spuszczeniem można powąchać i zbadać, czy nie sygnalizuje jakiejś choroby. W typowej francuskiej toalecie dziura znajduje się daleko z tyłu, zatem gówno znika tak szybko, jak to możliwe. Wreszcie amerykańskie toalety stanowią swego rodzaju syntezę, zapośredniczenie między tymi dwoma biegunami – toaleta jest wypełniona wodą, zatem gówno w niej pływa, jest widzialne, ale nie da się go zbadać.(…) niemieckość wyraża refleksyjną dokładność, francuskość – rewolucyjny pośpiech, zaś angielskość – umiarkowany utylitarny pragmatyzm. Przekładając to na stanowiska polityczne, otrzymamy niemiecki konserwatyzm, francuski rewolucyjny radykalizm i angielski liberalizm. Z kolei w kategoriach przewagi jednej ze sfer życia społecznego niemieckość znajduje wyraz w metafizyce i poezji, francuskość w polityce, a angielskość w ekonomii. Odniesienie do typów toalet pozwala nam dostrzec tę samą trójcę w najintymniejszej sferze związanej z wydalaniem: dwuznaczna fascynacja; pospieszne dążenie do pozbycia się nieprzyjemnego balastu tak szybko, jak to możliwe; podejście pragmatyczne traktujące ekskrementy jako zwyczajny obiekt, którym trzeba się odpowiednio zająć. Łatwo zatem w uczonej dyskusji przy okrągłym stole stwierdzić, że żyjemy dziś w świecie postideologicznym – jednak w momencie, kiedy po ożywionej dyskusji uczestnicy ruszają do toalety, wpadają w ideologię po same uszy.”
The Krasnals: Obiekt 2 "Toaleta niemiecka". 2008. Olej na płótnie. 61 x 50 cm
The Krasnals: Obiekt 1 "Toaleta francuska". 2008. Olej na płótnie. 61 x 50 cm
The Krasnals: Obiekt 3 "Toaleta angielska". 2008. Olej na płótnie. 61 x 50 cm
A gdyby tak… zaproponować do zestawu jeszcze dwa… w użyteczności całkowicie odmienne rozwiązania?
1. Toaleta z trzema otworami – wymyślona przez przypadek i stosowana przez błaznów, głupców, nie przywiązujących się do wartości materialnych, ale za to posiadających wrodzoną intuicję, spontaniczność, entuzjazm, otwarcie na nowe możliwości. Błazen przygląda się z zachwytem jak jego odchody radośnie spływają różnymi otworami w toalecie, nie przywiązując się do nich; zawsze jest lekki, zwinny, gotowy do nowej produkcji.Jednocześnie najlepszy model toalety, zawiera trzy poprzednie razem, można dopasować do własnego typu politycznego, społecznego i psychologicznego, którą dziurą ma znikać gówno.
2. Toaleta bez otworu – toaleta nadprodukcji i kapitalistycznej konsumpcji.
Dotyczy również sztuki współczesnej, którą generalnie cechuje nadprodukcja gówna w toalecie bez otworu. Producenci sztuki (artyści, galerzyści, marszandzi, kuratorzy, krytycy, spekulanci) celebrują ekskrementy w toalecie bez wylotu czarując je w kamień filozoficzny. Po pewnym czasie nie ma już gdzie srać, fabryki oraz publiczność duszą się nieustannie w oparach wydobywających się z ton kału.Toaleta bez dziury oznacza zastygłość umysłu (zimny, twardy, suchy i plugawy).

The Krasnals: Obiekt 4 "Toaleta kapitalistycznej nadprodukcji". 2008. Olej na płótnie. 61 x 50 cm
The Krasnals: Obiekt 4 "Nadtoaleta / The Krasnals". 2008. Olej na płótnie. 61 x 50 cm
The Krasnals: Obiekt 1 "Toaleta francuska". 2008. Olej na płótnie. 61 x 50 cm
The Krasnals: Obiekt 3 "Toaleta angielska". 2008. Olej na płótnie. 61 x 50 cm
A gdyby tak… zaproponować do zestawu jeszcze dwa… w użyteczności całkowicie odmienne rozwiązania?
1. Toaleta z trzema otworami – wymyślona przez przypadek i stosowana przez błaznów, głupców, nie przywiązujących się do wartości materialnych, ale za to posiadających wrodzoną intuicję, spontaniczność, entuzjazm, otwarcie na nowe możliwości. Błazen przygląda się z zachwytem jak jego odchody radośnie spływają różnymi otworami w toalecie, nie przywiązując się do nich; zawsze jest lekki, zwinny, gotowy do nowej produkcji.Jednocześnie najlepszy model toalety, zawiera trzy poprzednie razem, można dopasować do własnego typu politycznego, społecznego i psychologicznego, którą dziurą ma znikać gówno.
2. Toaleta bez otworu – toaleta nadprodukcji i kapitalistycznej konsumpcji.
Dotyczy również sztuki współczesnej, którą generalnie cechuje nadprodukcja gówna w toalecie bez otworu. Producenci sztuki (artyści, galerzyści, marszandzi, kuratorzy, krytycy, spekulanci) celebrują ekskrementy w toalecie bez wylotu czarując je w kamień filozoficzny. Po pewnym czasie nie ma już gdzie srać, fabryki oraz publiczność duszą się nieustannie w oparach wydobywających się z ton kału.Toaleta bez dziury oznacza zastygłość umysłu (zimny, twardy, suchy i plugawy).
The Krasnals: Obiekt 4 "Toaleta kapitalistycznej nadprodukcji". 2008. Olej na płótnie. 61 x 50 cm
The Krasnals: Obiekt 4 "Nadtoaleta / The Krasnals". 2008. Olej na płótnie. 61 x 50 cm
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz