sobota, 10 stycznia 2009

4.11.2008 / Gospodarz skromnego baliku

„nader szacowny gospodarz domu, który stracił władzę w nogach przy urzędowaniu z całych sił i możności, zaczął przemieszczać się na wózku między swoimi gośćmi. Stając się niezwykle uprzejmym, postanowił zaimprowizować, nie bacząc na koszty, mały skromny balik. Nie trzeba nawet dodawać, że pióro moje jest zbyt słabe, gnuśne i tępe, ażeby w sposób właściwy odmalować bal, zaimprowizowany dzięki niezwykłej uprzejmości siwowłosego gospodarza.”(Dostojewski „Sobowtór”, niuansowe różnice w cytacie)


The Krasnals: Obiekt 1 "Niech żyje bal! / Walka na miękkie chuje / Karl Marx / z cyklu ‘Cyrk na kółkach’ oraz ‘Whielcy Polacy’". 2008. Olej na płótnie. 60 x 90 cm


Transgresja spostrzeżeń o trzech toaletach

(Zizek „Lacan”. 30):
„Uzupełniając analizę Levi-Straussa, można pokusić się o twierdzenie, że gówno również może służyć za „strawę duchową”: trzy podstawowe typy toalet używanych na Zachodzie tworzą swego rodzaju wydalniczy kontrapunkt do Levi-Straussowskiego trójkąta kulinarnego. W tradycyjnej niemieckiej toalecie dziura, w której po spuszczeniu wody znika nasze gówno, jest wysunięta do przodu. Dzięki temu gówno przed spuszczeniem można powąchać i zbadać, czy nie sygnalizuje jakiejś choroby. W typowej francuskiej toalecie dziura znajduje się daleko z tyłu, zatem gówno znika tak szybko, jak to możliwe. Wreszcie amerykańskie toalety stanowią swego rodzaju syntezę, zapośredniczenie między tymi dwoma biegunami – toaleta jest wypełniona wodą, zatem gówno w niej pływa, jest widzialne, ale nie da się go zbadać.(…) niemieckość wyraża refleksyjną dokładność, francuskość – rewolucyjny pośpiech, zaś angielskość – umiarkowany utylitarny pragmatyzm. Przekładając to na stanowiska polityczne, otrzymamy niemiecki konserwatyzm, francuski rewolucyjny radykalizm i angielski liberalizm. Z kolei w kategoriach przewagi jednej ze sfer życia społecznego niemieckość znajduje wyraz w metafizyce i poezji, francuskość w polityce, a angielskość w ekonomii. Odniesienie do typów toalet pozwala nam dostrzec tę samą trójcę w najintymniejszej sferze związanej z wydalaniem: dwuznaczna fascynacja; pospieszne dążenie do pozbycia się nieprzyjemnego balastu tak szybko, jak to możliwe; podejście pragmatyczne traktujące ekskrementy jako zwyczajny obiekt, którym trzeba się odpowiednio zająć. Łatwo zatem w uczonej dyskusji przy okrągłym stole stwierdzić, że żyjemy dziś w świecie postideologicznym – jednak w momencie, kiedy po ożywionej dyskusji uczestnicy ruszają do toalety, wpadają w ideologię po same uszy.”



The Krasnals: Obiekt 2 "Toaleta niemiecka". 2008. Olej na płótnie. 61 x 50 cm
The Krasnals: Obiekt 1 "Toaleta francuska". 2008. Olej na płótnie. 61 x 50 cm
The Krasnals: Obiekt 3 "Toaleta angielska". 2008. Olej na płótnie. 61 x 50 cm

A gdyby tak… zaproponować do zestawu jeszcze dwa… w użyteczności całkowicie odmienne rozwiązania?

1. Toaleta z trzema otworami – wymyślona przez przypadek i stosowana przez błaznów, głupców, nie przywiązujących się do wartości materialnych, ale za to posiadających wrodzoną intuicję, spontaniczność, entuzjazm, otwarcie na nowe możliwości. Błazen przygląda się z zachwytem jak jego odchody radośnie spływają różnymi otworami w toalecie, nie przywiązując się do nich; zawsze jest lekki, zwinny, gotowy do nowej produkcji.Jednocześnie najlepszy model toalety, zawiera trzy poprzednie razem, można dopasować do własnego typu politycznego, społecznego i psychologicznego, którą dziurą ma znikać gówno.

2. Toaleta bez otworu – toaleta nadprodukcji i kapitalistycznej konsumpcji.
Dotyczy również sztuki współczesnej, którą generalnie cechuje nadprodukcja gówna w toalecie bez otworu. Producenci sztuki (artyści, galerzyści, marszandzi, kuratorzy, krytycy, spekulanci) celebrują ekskrementy w toalecie bez wylotu czarując je w kamień filozoficzny. Po pewnym czasie nie ma już gdzie srać, fabryki oraz publiczność duszą się nieustannie w oparach wydobywających się z ton kału.Toaleta bez dziury oznacza zastygłość umysłu (zimny, twardy, suchy i plugawy).


The Krasnals: Obiekt 4 "Toaleta kapitalistycznej nadprodukcji". 2008. Olej na płótnie. 61 x 50 cm
The Krasnals: Obiekt 4 "Nadtoaleta / The Krasnals". 2008. Olej na płótnie. 61 x 50 cm

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz